• vesterhavsbryg-case1.jpg
  • vesterhavsbryg-case2.jpg
  • vesterhavsbryg-case4.jpg
  • vesterhavsbryg-case3.jpg
  • vesterhavsbryg-case5.jpg

Kunde: Vesterhavsbryggerierne
Opgaven: Emballagedesign til ny ølserie - VESTERHAVSBRYG


Nyt emballagedesign til Vesterhavsbryggerierne



Baggrunden for emballagedesignet til denne ølserie:


Ved den jyske vestkyst, hvor den stærke vind møder havets kraftfulde bølger, finder man Vesterhavsbryggerierne. Vesterhavet er til tider et voldsomt bekendtskab, men kan lige så vel omkranse sine besøgende med en frisk brise, smukke klitter og brede strande, som du skal lede længe efter andre steder.
Vesterhavsbryggerierne er et samarbejde mellem Thisted Bryghus og Warwik Bryghus i Varde. Thisted Bryghus har stået for opskrifter og brygning, og Warwik Bryghus har været idéudviklere og står for markedsføring og salg.
Med stor inspiration og en dyb respekt for de jyske traditioner og Vesterhavets stærke og karakteristiske brusen, introducerer Vesterhavsbryggerierne en spændende serie af nye velsmagende øl.


8 ølvarianter


I første omgang er der tale om otte forskellige ølvarianter, der hver har deres særlige karakteristika, der spænder lige fra kaffestout, økologisk pilsner og julebryg til stærk pilsner tilsat havtorn og belgisk inspireret hvedeøl med ingefær, der er på menukortet. De er alle blevet navngivet ud fra enten vejrsituationer eller særlige træk, dyr o.lign. kendt fra livet ved Vesterhavet og med en tråd til deres særlige kendetegn i smag eller farve. Vesterhavsbryggerierne har fokus på den gode øl og den gode stemning. De vil gerne være en stor inspirationskilde til valget af særlige øltyper til specifik mad, så du kan opnå den optimale smagsoplevelse.


Nutidens forbrugere vil have storytelling


Nutidens forbrugere lader sig ikke nøjes med et produkt uden en historie. Denne tendens er den primære tanke bag emballagedesignet. Når vi køber en øl vil vi gerne høre historien. Akkurat, som vi sidder og læser bagsideetiketten på en rødvin. Den kommer ganske enkelt til at smage bedre, når der tilføres stemning og storytelling. Med dette og kundens ønske om et emballagedesign, der udstråler det lokale omkring Vesterhavet og det gode håndværk in mente, har vi skabt et emballagedesign, der både giver forbrugeren fakta, hygge og rådgivning i én og samme etiket. Vi kender det fra Gajolpakkerne - de små, fine anekdoter man enten læser for sig selv eller deler med kollegaen.
Udover historierne, udstråler avisdesignet det gode, gamle håndværk og billederne fra Vesterhavet skaber stemningen. Smagsbeskrivelsen og anbefalingen til hvilken mad, de forskellige øl skal drikkes til vejleder forbrugerne, så øllens karakteristika giver den allerbedste smagsoplevelse. De forskellige øl i serien har fået hver deres ’artikel’, der er bygget op som en klassisk artikel.


I dag er en flot etiket ikke nok


I dag er det ikke nok ’bare’ at lave en flot etiket. Det enorme udvalg inden for specialøl kræver, at man skiller sig særligt ud. Med det store udvalg for øje gik vi benhårdt efter at skabe ekstra opmærksomhed i varespejlet. Dette gjorde vi ved at udnytte styrken ved avisdesignet. I ’gamle dage’, når man tog ud til Vesterhavet - dengang hvor man ikke havde solenergidrevne køletasker - pakkede man sine drikkevarer ind i avispapir og dyppede dem i havet, hvorefter det våde avispapir kunne holde flaskerne svale. Man benyttede ligeledes avispapir som indpakning i specialforretningerne. Hele denne storytelling har vi videreført ved at pakke Bernsten ind i et dertil designet avisark. Avisarket fortæller hele historien om Vesterhavsbryggerierne, præsenterer hele ølserien og selvfølgelig er hele den originale facing på øllen indarbejdet inklusiv stregkode, så øllen kan leve et aktivt liv på hylderne.

Efterlad en kommentar.